Czy powinniśmy znaleźć pomoc przy organizacji ślubu w Polsce?

Pomoc profesjonalistów jest niezbędna jeśli Młoda Para chciałaby, aby jeden z ich najważniejszych dni w życiu odbył się bez zgrzytów. Tyczy się to przeważnie par mieszanych, gdzie rodzina drugiej połówki mieszka poza granicami Polski, gdzie organizacja dokumentów, tłumaczów, noclegu jest niezmiernie trudna i czasochłonna. Konsultanci ślubni (znani też jako wedding planerzy czy organizatorzy ślubni) mają szeroką […]
Pomoc profesjonalistów jest niezbędna jeśli Młoda Para chciałaby, aby jeden z ich najważniejszych dni w życiu odbył się bez zgrzytów.

Tyczy się to przeważnie par mieszanych, gdzie rodzina drugiej połówki mieszka poza granicami Polski, gdzie organizacja dokumentów, tłumaczów, noclegu jest niezmiernie trudna i czasochłonna.

Konsultanci ślubni (znani też jako wedding planerzy czy organizatorzy ślubni) mają szeroką wiedzę na temat najlepszych firm cateringowych, kwiaciarni, fotografów, kamerzystów, cukierni w okolicy. Ponieważ zajmują się oni organizacją ślubów zawodowo, mają oni wiedzę której często pary młode nie posiadają i — mimo tego, że ich usługi nie są tanie — ich pomoc jest bezcenna.

Poniżej przygotowaliśmy listę obowiązków konsultanta ślubnego przed, w trakcie i po ślubie.

Pomoc konsultanta ślubnego przed ślubem

Organizacja ślubu przed

  • znalezienie odpowiedniego lokalu ślubnego,
  • znalezienie odpowiednich podwykonawców (fotografa, kamerzysty, cukiernika, fryzjera, florystki, zespołu lub DJ-a, muzyki w trakcie ceremonii zaślubin),
  • znalezienie sukni ślubnej, sukien dla druhen, garnituru Pana Młodego i drużbów,
  • wysłanie zaproszeń na ślub,
  • utworzenie strony internetowej dla gości (organizacja tekstu, niezbędnych informacji o które przeważnie goście pytają),
  • negocjacje z podwykonawcami,
  • wpłacanie zaliczek do podwykonawców,
  • załatwienie formalności z Urzędem Stanu Cywilnego,
  • zorganizowanie pomocy w tłumaczeniu niezbędnych dokumentów (obejmuje to też zorganizowanie tłumacza w dniu podpisania dokumentów w Urzędzie przez Młodą Parę),
  • organizacja wieczoru panieńskiego i kawalerskiego.

Pomoc konsultanta ślubnego w dniu ślubu

Organizacja ślubu w trakcie

  • organizacja atrakcji ślubnych,
  • organizacja wynajmu autokaru dla gości,
  • organizacja opieki dla dzieci w dniu ślubu,
  • dekoracja kościoła, Urzędu Stanu Cywilnego, sali weselnej, itp.,
  • organizacja noclegów dla gości,
  • dopilnowanie winietek na stołach z nazwiskami gości i wskazanie im odpowiednich miejsc,
  • organizacja wszelkich atrakcji dla gości, np. zimne ognie, koktajle, fotobudka, itp.

Pomoc konsultanta ślubnego po ślubie

Organizacja ślubu po

  • organizacja poprawin.
  • opłacenie lokalu ślubnego, reszty noclegów jak i podwykonawców,
  • organizacja torta weselnego i alkoholu (które jest oddane gościom)
  • organizacja podróży poślubnej.

Kiedy powinniście szukać konsultanta ślubnego

Konsultant / koordynator ślubny powinien być z Młodą Parą od początku organizacji ślubu. To on pomaga parze przy wyborze lokalu ślubnego, wysłaniu zaproszenia do gości czy organizacji tłumacza w USC przed ślubem jak i w dniu ślubu, itp.

Najwcześniej, radzimy znaleźć konsultanta ślubnego 2 lata przed ślubem.

Najpóźniej, 6 miesięcy przed ślubem.

Wszystko jednak zależy od tego, ile udało się Młodej Parze do tej pory załatwić, np. jeśli narzeczeni mają już większość podwykonawców znalezionych i opłaconych, koordynator może do Was dołączyć później (w tym przypadku zaoszczędzicie mniej pieniędzy, ponieważ konsultant nie może już negocjować cen z podwykonawcami). Jeśli nie macie jeszcze nic załatwionego, znajdźcie pomoc jak najprędzej (z pomocą, zaoszczędzicie więcej czasu i pieniędzy przy szukaniu odpowiednich podwykonawców). Pamiętajcie, że im później zaczniecie szukać pomocy, tym mniej prawdopodobne będzie to, że znajdziecie kogoś dobrego.

Ile kosztują usługi konsultanta ślubnego

Wynagrodzenia konsultantów ślubnych waha się między 3 – 12,000 zł. Cena jednak zależy od województwa i ilości usług zapewnianych przez agencję. Czy taka pomoc się opłaca? Oczywiście. Konsultanci ślubni znają wszystkich podwykonawców, z którymi Młoda Para miałaby do czynienia, gdyby załatwiała wszystko sama. Konsultanci ślubni wiedzą też, jak z ów podwykonawcami negocjować oraz czy w ogóle negocjacje są możliwe.

Dodatkowo, jeśli Młoda Para mieszka w innym kraju niż Polska, konsultant ślubny jest w stanie zorganizować czas Młodej Pary w Polsce tak, żeby jak najwięcej udało się załatwić w ciągu każdego z ich przyjazdów do kraju.

Jakie pytania powinniście zadać Waszemu konsultantowi ślubnemu

Agencja z którą się kontaktujecie powinna przedstawić Wam konkretne informacje już przy pierwszym kontakcie. Jeśli jednak nie do końca przedstawili swoją ofertę, zapytajcie:

  • czy agencja należy do PSKS – Polskiego Stowarzyszenia Konsultantów Ślubnych (w ten sposób upewnicie się, że ich standard wykonywania usług jest wysoki),
  • czy mogliby przesłać ich agendę weselną (każda profesjonalna agencja powinna mieć standardowy dokument z listą oferowanych usług do przesłania),
  • ile lat zajmują się organizacją ślubów (możecie ale nie musicie o to pytać. Jeśli agencja należy do PSKS macie pewność, że są dobrzy niezależnie od tego ile zorganizowali ślubów),
  • ile ślubów organizuje agencja w jednym dniu (najczęściej agencje skupiają się ja jednym ślubie w ciągu jednego weekendu. W ten sposób oferują ekskluzywną pomoc jednej parze młodej),
  • czy agencja jest dyspozycyjna (osoba z którą rozmawiacie powinna być z Wami szczera i powiedzieć Wam, że codzienny kontakt miedzy Wami a agencją nie jest potrzebny. Agencja powinna mieć wszystko pod kontrolą i kontaktować się Wami tylko wtedy kiedy jest taka potrzeba).